חינוך
אירועים
אירועים
תוצאות חיפוש
תכנית משוררות וסופרים
משוררות וסופרים
קוד במערכת גפ"ן: 20394
כיתות ב'-ג'
רקע ורציונל:
ברוכים הבאים לעולמה הקסום של השפה העברית! שער הכניסה לעולם הקרוא-וכתוב הוא פתח לעולם היצירה והדמיון המופלא של העולם היהודי. הסיור מזמין את הקוראות והקוראים הצעירים אל עולמה העשיר של השפה העברית, אשר בה נוצרו כמה מנכסי התרבות העולמיים הקרובים עד היום ללבם של ילדים ובוגרים גם יחד.
מה נעשה
נפגוש את יצירותיהם של לאה גולדברג, חיים נחמן ביאליק ואליעזר בן-יהודה, ונראה כיצד הם חוללו קסמים בעזרת השפה ויצרו בה שירים, סיפורים ומחזות.
המוזיאון שלנו רחב ידיים ועשיר במוצגים שמתוכם נבחר המסלול הממוקד של התכנית החינוכית אותה בחרתן/ם. לא תמיד נספיק לראות הכל בביקור אחד - אבל אתם תמיד מוזמנים לחזור ולחקור רבדים נוספים בסיפורו של העם היהודי.
מה כדאי לדעת לקראת ביקור במוזיאון:
איזה כיף - אתם תיכף אצלנו!
לקראת הביקור, בבקשה לצפות בסרטון. הנה עוד כמה פרטים חשובים:
המוזיאון שלנו נמצא בלב אוניברסיטת תל אביב. הכניסה היא דרך שער 2, רח' קלאוזנר 15 (שם גם יש מפרץ חנייה לאוטובוסים).
משך התכנית הוא שעתיים. יש להגיע למוזיאון חצי שעה לפני שעת תחילת הביקור לטובת חלוקה לקבוצות, הפקדת תיקים, ביקור בשירותים, אכילה והתרעננות. אנא הקפידו על כך כדי שנוכל להתחיל את התכנית בזמן. קחו בחשבון שהפעילות במוזיאון רצופה.
כדי שהביקור יהיה מוצלח, אנא חלקו את התלמידים מראש לקבוצות של 25. כשתגיעו למוזיאון נצוות לכל קבוצה מדריכ/ה שילווה אתכם מתחילת הפעילות ועד סופה. במידה ויש מידע שחשוב שנדע על התלמידות/ים, אנא הודיעו לנו מבעוד מועד.
מערך שיעור מקדים למורה
מטרות:
- היכרות עם מוזיאון כמקום המציג "אוצרות"
- הכנת התלמידות/ים לביקור במוזיאון בעקבות עולם השירה והסיפורת
- עידוד התלמידות/ים להקשיב ולזהות את המאפיינים של כל סגנון
משך הפעילות: 45 דקות
עזרים דרושים: לוח וטושים, שיר וסיפור מודפסים או מוקרנים
פתיחה
נספר לתלמידות/ים שבקרוב תבקר הכיתה במוזיאון בשם "אנו" ונשאל מי מהם ביקר פעם במוזיאון "אנו" או במוזיאון אחר? מה הם יכולים לספר על המוזיאון בו ביקרו? מה ראו? מה עשו? איך התרשמו?
מכל הדברים אותם שמענו, האם נוכל להבין יחד מה זה מוזיאון? נסכם כי מוזיאון הוא מקום המציג באופן מסודר מוצגים מסוגים שונים על מנת לספר לנו, המבקרות/ים, על נושא מסוים. בכדי לספר על הנושא הזה, מוזיאונים מציגים יצירות אומנות, חפצי אומנות, מסמכים, עתיקות, ועוד. לחדר בו מוצגים הפריטים/חפצים/יצירות קוראים תערוכה וכל אדם המעונין בכך יכול לבוא לבקר בתערוכות המוזיאון. בעולם קיימים הרבה מאד מוזאונים המציגים תערוכות רבות בנושאים מגוונים. למשל: מוזיאון לאומנות יספר לנו על? אומנות (ציירות/ים, יצירות אומנות כמו ציור, פיסול וכו'), מוזיאון הטבע יספר לנו על? עולם הטבע (בעלי חיים, עולם הצומח וכו'), מוזיאון המוזיקה יספר לנו על? מוזיקה (צלילים, כלי נגינה, מלחינים וכו'). ועוד מוזיאונים רבים הנמצאים ברחבי הארץ. (*מומלץ להזכיר מוזיאון מקומי הנמצא בישוב בו לומדות/ים התלמידות/ים ולספר קצת עליו).
ומי קובע מה יוצג במוזיאון?
האוֹצֵר או האוֹצֶרֶת (לכתוב את המילה על הלוח). המילה אוֹצֵר מזכירה את המילה אוֹצָר. ואולי לא במקרה. כי התפקיד של האוצר/ת הוא לראות בכל מוצג המוצגים אוצר עבור מי שהמוצג יקר לו, עבור המוזיאון, וגם עבור המבקרות/ים. מוזיאון הוא דבר מאוד חשוב משום שהוא שומר ומציג את אותם אוצרות לציבור הרחב.
למוזיאון בו נבקר קוראים "אנו", נפרש את המילה ואז נשאל את התלמידות/ים מה לדעתם מספר המוזיאון? נאפשר לתלמידים לנחש ואחר כך נחזק או נדייק אם הדברים לא נאמרו:
אנו = אנחנו - העם היהודי. מוזיאון "אנו" מספר על העם היהודי. היום הוא המוזיאון היהודי הגדול ביותר בעולם. נשאל - מה לדעתכם אפשר לספר על העם היהודי? ניתן לילדים לענות (אפשר ליצור שמש אסוציאציות על הלוח) ונוסיף כי חלק מהסיפור של העם היהודי כולל גם משוררות/ים וסופרות/ים יהודים (לרשום על הלוח: משוררות וסופרים, סופרות ומשוררים).
שיר וסיפור
נסביר לילדים מה זה משורר ומה זה סופר דרך הדגשת אותיות החוזרות בין משורר - שיר, סופר-סיפור-ספר. ניתן דוגמא לכל אחד מהם ונשאל את התלמידים איזה לדעתם השיר שנכתב על ידי משורר ואיזה הסיפור שנכתב על ידי סופרת? נבקש מהילדים להצביע בהרמת יד למהו לדעתם הסיפור ומהו השיר. האם צדקו? מה היו ההבדלים ביניהם?