חינוך
אירועים
אירועים
תוצאות חיפוש
תכנית התנ"ך כאוצר – מערך טרום ביקור למורה
התנ"ך כאוצר
קוד במערכת גפ"ן: 20403
כיתות ב'–ג'
רציונל:
טקס קבלת התורה הפך במרוצת השנים לאירוע בלתי נפרד מן השנים הראשונות בבית הספר היסודי. אם הכניסה לכיתה א' מסמלת את צעדיהם הראשונים של התלמידים בלימוד, קבלת התורה ממשיכה כניסה זו בכמה מישורים: היא מסמלת את כניסתם לעולם הבגרות והאחריות החברתית על ידי קבלה רשמית של מטען תרבותי וערכי העובר מדור לדור והיא הופכת אותם לחוליה בשרשרת המסירה. הילדים המקבלים את ספר התורה בבית הספר הם חלק משרשרת דורות וממסורת ארוכה ועשירה. בין שאנו רואים את התורה כדברי אלוהים או כסיפורי העם שלנו, מדובר באירוע מרגש במסגרתו הילדים מקבלים לידיהם אוצר שעבר מדור לדור, ועכשיו תורם לגלות אותו ולהפוך אותו לשלהם.
מטרות:
- עידוד חשיבה משותפת על מגוון המשמעויות של התורה וחשיבות למידתה
- יצירת היכרות ראשונית עם 'האוצרות' שמקורם בתורה
- הכנת התלמידות/ים לביקור במוזיאון בעקבות התנ"ך כנושא
משך השיעור: 45 דקות
מידע לקראת ביקור
איזה כיף - אתם תיכף אצלנו!
לקראת הביקור כמה פרטים חשובים:
המוזיאון שלנו נמצא בלב אוניברסיטת תל אביב. הכניסה היא דרך שער 2, רח' קלאוזנר 15 (שם גם יש מפרץ חנייה לאוטובוסים).
משך התכנית הוא שעתיים. יש להגיע למוזיאון חצי שעה לפני שעת תחילת הביקור לטובת חלוקה לקבוצות, הפקדת תיקים, ביקור בשירותים, אכילה והתרעננות. אנא הקפידו על כך כדי שנוכל להתחיל את התכנית בזמן. קחו בחשבון שהפעילות במוזיאון רצופה.
כדי שהביקור יהיה מוצלח, אנא חלקו את התלמידים מראש לקבוצות של 25. כשתגיעו למוזיאון נצוות לכל קבוצה מדריכ/ה שילווה אתכם מתחילת הפעילות ועד סופה. במידה ויש מידע שחשוב שנדע על התלמידות/ים, אנא הודיעו לנו מבעוד מועד.
לבסוף, נבקש שתראו לתלמידות/ים את הסרטון הבא לפני הביקור:
פתיחה
15 דקות
נספר לתלמידות/ים שבקרוב תבקר הכיתה במוזיאון בשם "אנו" ונשאל מי מהם ביקר פעם במוזיאון "אנו" או במוזיאון אחר? מה הם יכולים לספר על המוזיאון בו ביקרו? מה ראו? מה עשו? איך התרשמו?
מכל הדברים אותם שמענו, האם נוכל להבין יחד מה זה מוזיאון? נסכם כי מוזיאון הוא מקום המציג באופן מסודר מוצגים מסוגים שונים על מנת לספר לנו, המבקרות/ים, על נושא מסוים. כדי לספר על הנושא הזה, מוזיאונים מציגים יצירות אומנות, חפצי אומנות, מסמכים, עתיקות, ועוד. לחדר בו מוצגים הפריטים/חפצים/יצירות קוראים תערוכה וכל אדם המעונין בכך יכול לבוא לבקר בתערוכות המוזיאון. בעולם קיימים הרבה מאד מוזיאונים המציגים תערוכות רבות בנושאים מגוונים. למשל: מוזיאון לאומנות יספר לנו על? אומנות (ציירות/ים, יצירות אומנות כמו ציור, פיסול וכו'), מוזיאון הטבע יספר לנו על? עולם הטבע (בעלי חיים, עולם הצומח וכו'), מוזיאון המוזיקה יספר לנו על? מוזיקה (צלילים, כלי נגינה, מלחינים וכו'). ועוד מוזיאונים רבים הנמצאים ברחבי הארץ. (*מומלץ להזכיר מוזיאון מקומי הנמצא בישוב בו לומדות/ים התלמידות/ים ולספר קצת עליו).
ומי קובע מה יוצג במוזיאון?
האוֹצֵר או האוֹצֶרֶת (לכתוב את המילה על הלוח). המילה אוֹצֵר מזכירה את המילה אוֹצָר. ואולי לא במקרה. כי התפקיד של האוצר/ת הוא לראות בכל מוצג המוצגים אוצר עבור מי שהמוצג יקר לו, עבור המוזיאון, וגם עבור המבקרות/ים. מוזיאון הוא דבר מאוד חשוב משום שהוא שומר ומציג את אותם אוצרות לציבור הרחב.
למוזיאון בו נבקר קוראים "אנו", נפרש את המילה ואז נשאל את התלמידות/ים מה לדעתם מספר המוזיאון? נאפשר לתלמידים לנחש ואחר כך נחזק או נדייק אם הדברים לא נאמרו:
אנו = אנחנו - העם היהודי. מוזיאון "אנו" מספר על העם היהודי. היום הוא המוזיאון היהודי הגדול ביותר בעולם. נשאל - מה לדעתכם אפשר לספר על העם היהודי? ניתן לילדים לענות (אפשר ליצור שמש אסוציאציות על הלוח) ונוסיף כי חלק חשוב מאוד מהסיפור של העם היהודי קשור לתנ"ך.
מהו התנ"ך בעצם?
5 דקות
נספר לתלמידות/ים שהמקצוע "תורה" אותו מתחילה הכיתה ללמוד (שבהמשך יהפוך לתנ"ך) הוא מיוחד וייחודי לנו, ליהודים בישראל ובעולם.
לילדים שנולדו בהודו ובסין יש ספרים אחרים שחשובים להם. ככה גם לילדים שנולדו ביוון או במצרים. לכל עם יש את הספרים החשובים לו. לנו, לעם היהודי יש את ספר התנ"ך וכשתגדלו קצת תתחילו גם ללמוד מקצוע שנקרא היסטוריה. לכל עם יש גם היסטוריה מיוחדת משלו. הספר הזה שייך לעם שלנו. הוא עובר מדור לדור במשפחות יהודיות. גם ההורים שלי למדו בספר הזה כשהם היו תלמידים, גם סבא וסבתא שלי וגם סבא וסבתא שלהם. זו שרשרת ארוכה ארוכה של יהודים שקראו למדו את הספר הזה. הספר הזה נכתב על ידי יהודים שחיו מזמן מזמן פה בארץ שלנו. וחלק גדול מהסיפורים שבספר מתרחשים בארץ ישראל. לנו כילדות/ים שקוראים ומדברים עברית יש את היכולת המיוחדת לקרוא את התנ"ך בשפה בה נכתב לפני אלפי שנים ולהבין את משמעות המילים.
התנ"ך כספר פיזי
10 דקות
נראה לתלמידות/ים את התנ"ך הפיזי (אפשר להעביר את ספר התנ"ך או מספר ספרי תנ"ך ביניהם) ונזמין אותם לדפדף בו - נשאל אותם מה מיוחד בו בהשוואה לכל ספר אחר? האם הספרים שיש לנו בבית או בכיתה נראים כך? במה הם דומים או שונים?
נסביר כי המבנה של התנ"ך, בדומה לספרים שבשנה שעברה התחלנו ללמוד לקרוא, מורכב ממילים המרכיבות משפטים, המרכיבים פרקים, המרכיבים ספרים. המשפטים נקראים "פסוקים" והתנ"ך כולו מורכב מ-24 ספרים שונים. חלקם ארוכים מאוד, חלקם קצרים, אך המשותף לכולם הוא שהם מספרים את תולדות העם היהודי ואת הסיפורים השונים עליהם בנויה הדת והתרבות היהודית.
היכרות וזיהוי כמה מסיפורי התנ"ך המוכרים
10 דקות
נראה לתלמידות/ים יצירות אמנות המתארות סיפורים מוכרים מן התנ"ך (בהקרנה על הלוח או בתמונות מודפסות) ונראה מי מזהה אותם. בהזדמנות זו נוכל לספר שהתנ"ך משפיע על יוצרים שונים מאז ומעולם ולראיה, יצירות אומנות שונות שנוצרו בהשראת סיפוריו.
סיכום
5 דקות
אנחנו מתחילים ללמוד תורה! זה ספר מיוחד מאוד לעם היהודי, המספר על העם והארץ שלנו. ראינו בשיעור שהרבה אנשים קראו אותה לפנינו - ההורים שלנו, סבא וסבתא, וגם סבא וסבתא שלהם. אנחנו יכולים לקרוא אותה בעברית, בדיוק כמו שכתבו אותה לפני המון שנים. בקרוב נבקר במוזיאון מיוחד שנקרא "אנו", בו נראה דברים מעניינים שקשורים לתורה ולעם היהודי.