חינוך
אירועים
אירועים
תוצאות חיפוש
תכנית נשים פורצות דרך
נשים פורצות דרך
קוד במערכת גפ"ן: 20392
כיתות ז'-י"ב
רציונל:
העם היהודי נבנה מאם לבת לאורך הדורות. נשים יהודיות עיצבו את המשפחות והקהילות, ותרמו תרומה אדירה לאחדותו של העם היהודי. אף שבמהלך ההיסטוריה נדרשו להתמודד עם מכשולים רבים – כפי שעדיין קורה לעתים גם בהווה – בעולם היהודי היו מאז ומעולם נשות מופת אשר עיצבו את קיומנו המשותף ואת נכסי העם היהודי.
בקרוב נתראה במוזיאון! לעיתים קרובות תלמידים מגיעים למוזיאון בתחושה שהם ביום ללא למידה ואז התנהלותם במוזיאון והתנהגותם לא מאפשרות להם לקחת חלק בחוויית הלמידה המוזיאלית. תפקיד המערך הוא להכין את התלמידים לסיור כך שירגישו שיש המשך למידה וירגישו יותר מוכנים לקראת הביקור אצלנו.
מה נעשה:
בסיור שלנו נפגוש דמויות שאולי את והתלמידים מכירים ואולי לא מהעולם היהודי - דמויות אלו התגברו על קשיים ואתגרים במהלך החיים שלהם ויצרו שינוי בעולם אותו אנו מכירים היום, אם במעגלים קהילתיים, משפחתיים או עולמיים. המטרה היא להגיע לתובנות פשוטות: התלמידות יצאו מהסיור עם השראה מנשים שפרצו את הדרך בתחומים שונים, והתלמידים ילמדו להעריך את הנשים פורצות הדרך במשפחתם ובסביבתם הקרובה.
התכנית מתמקדת בקומת "הפסיפס", העוסקת בזהות ותרבות בנות זמננו ובקומת "המסע", העוסקת בהיסטוריה של העם היהודי. חלקה הראשון של התכנית הינו סיור בקומות שבו נפגוש באופן חווייתי ומשחקי נשים פורצות דרך בשלל תחומים דוגמת: שרה לוי תנאי במחול, עופרה חזה במוזיקה, דונה גרציה בכלכלה ופילנתרופיה, הלן סוזמן בפוליטיקה ועוד. חלקה השני של התכנית מתקיימת סדנה, בה בוחנות/ים ודנות/ים התלמידות/ים באופן בו מתחברות הסוגיות אותן פגשו בחיי היום יום ובמציאות החברתית של ישראל כיום.
ביקור חינוכי זה נוצר בשיתוף פעולה עם הרשות לקידום מעמד האישה
*המוזיאון שלנו רחב ידיים ועשיר במוצגים שמתוכם נבחר המסלול הממוקד של התכנית החינוכית אותה בחרתן/ם. לא תמיד נספיק לראות הכל בביקור אחד - אבל תמיד מוזמנים לחזור ולחקור רבדים נוספים בסיפורו של העם היהודי.
מה כדאי לדעת לקראת ביקור במוזיאון?
איזה כיף - אתם תיכף אצלנו!
לקראת הביקור, בבקשה לצפות בסרטון. הנה עוד כמה פרטים חשובים:
המוזיאון שלנו נמצא בלב אוניברסיטת תל אביב. הכניסה היא דרך שער 2, רח' קלאוזנר 15 (שם גם יש מפרץ חנייה לאוטובוסים).
משך התכנית הוא שעתיים. יש להגיע למוזיאון חצי שעה לפני שעת תחילת הביקור לטובת חלוקה לקבוצות, הפקדת תיקים, ביקור בשירותים, אכילה והתרעננות. אנא הקפידו על כך כדי שנוכל להתחיל את התכנית בזמן. קחו בחשבון שהפעילות במוזיאון רצופה.
כדי שהביקור יהיה מוצלח, אנא חלקו את התלמידים מראש לקבוצות של 25. כשתגיעו למוזיאון נצוות לכל קבוצה מדריכ/ה שילווה אתכם מתחילת הפעילות ועד סופה. במידה ויש מידע שחשוב שנדע על התלמידות/ים, אנא הודיעו לנו מבעוד מועד.
מערך שיעור מקדים למורה
מטרת התכנית: סיור זה חוקר את סיפורן של הנשים הללו מאז ראשיתו של העם היהודי ועד עצם היום הזה. בסיור נפגוש נשים שהפכו למופת וסמל וסדקו את תקרת הזכוכית, ולצדן נשים ששמן אינו ידוע, אך כוחן ומעשיהן משפיעים עלינו עד היום. הצטרפו אלינו ויחד נפנה את הזרקור אל חלקים נסתרים ומרתקים מהסיפור היהודי.
- לתלמידים ולתלמידות יהיה מגע מקדים עם הנושא של הסיור על מנת לאפשר מוכנות.
- התלמידים יכירו באופן שטחי את מבנה המוזיאון.
- התלמידים יכירו את חוקי ההתנהגות בשטח המוזיאון.
משך השיעור: 45 דקות
עזרים דרושים: נספחים מודפסים, לוח, טושים בשני צבעים שונים.
אנחנו עכשיו נעשה שיעור הכנה לפני סיור במוזיאון אנו, שמוקדש לדמויות פורצות דרך (לא להגיד שמדובר בנשים פורצות דרך. נגיע לזה אחר כך), אנשים שפעלו רבות על מנת לשפר את העולם שסביבם - במשפחות שלהם, בארצות בהן הם גרו, בתרבות בה לקחו חלק ואף בעולם כולו ובמגוון תחומים - ממדיניים והלכתיים ועד לתחומים אומנותיים וכלכליים יותר.
דיון
שאלה לכיתה - למה שמוזיאון העם היהודי ייצור סיור שכולו נגיעה בדמויות נשיות בלבד? להעביר להם בסוף את האמירה שהיסטוריה נשית ידועה כחסרה. לאורך ההיסטוריה הקול הנשי לא בא לידי ביטוי כמעט - לא בוועידות, לא בנאומים ולא בכתובים.
בשלב זה מחלקים את הכיתה לשלוש קבוצות או שמדפיסים את העזרים מספר פעמים ויוצרים קבוצות קטנות יותר. נותנים להם 10 דקות (יכולים להיעזר בטלפונים) לבצע את המשימה ואומרים להם שיצטרכו להציג את תשובותיהם.
אחרי עשר דקות, שואלים אותם את שתי השאלות הראשונות במליאה וכותבים את התכונות על הלוח. אחרי רפרוף קצר כל קבוצה צריכה לקום, להציג את הקומה בה אנחנו מתמקדים במוזיאון ולהציג את עשר הנקודות שכתבו על הדמות הנבחרת (אם יש כמה קבוצות לכל קומה אז מציגים אותה רק פעם אחת).
נותנים לתלמידים לבחור תכונה אחת לפחות ממה שכתוב על הלוח (כמובן שאפשר כמה) ולחשוב על דמות נשית שהם מכירים באופן אישי בה הם מזהים את התכונה הזו ולכתוב עליה פסקה.
- שאלה לדיון - זרקו שמות של דמויות פורצות דרך שאתם מכירים או ששמעתם עליהם.
- אחרי שהתשובות ניתנו, נסמן את הגברים בצבע אחד ואת הנשים באחר. כנראה שיינתנו יותר שמות של גברים משל נשים ואז נשאל למה לדעתם אמרו יותר דמויות גבריות? לתת לתלמידים לתת השערות
זה הזמן לספר להם ששמו המלא של הסיור הוא "נשים פורצות דרך".
משימת כתיבה
לסיכום נבקש ממי שמוכנה לשתף ונסיים בכך שהמהות של הסיור היא לא רק להכיר דמויות נשיות אלא ממש לקחת מהן השראה ולראות את האנשים ובפרט את הנשים שסביבנו באור אחר.